• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99901
+
-

ناکارآمدی مصوبه ترخیص  3هزار و 500خودروی وارداتی

بدنه وزارت صنعت جلوی ترخیص خودروهای مانده در گمرک را گرفته است

ناکارآمدی مصوبه ترخیص  3هزار و 500خودروی وارداتی


علی ابراهیمی_دبیرگروه بازار

توقف واردات خودرو و دپوی خودروهای وارداتی در گمرک موجب زیان وارد‌کنندگان و تشکیل پرونده در مراجع قضایی با شکایت خریداران این خودروها شده است. با توجه به این شرایط اخیرا سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت در نامه‌ای مصوبه 29 بهمن‌ماه سال گذشته دولت مبنی بر ترخیص خودروهای سواری دپو شده در گمرک را ابلاغ کرده که براساس آن خودروهای خارجی مانده در گمرک که از قبل ثبت سفارش شده و قبض انبار دارند، می‌توانند ترخیص شوند. با مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
تأثیر ابلاغ مصوبه دولت توسط وزارت صنعت بر ترخیص خودروهای مانده در گمرک چگونه خواهد بود؟
 این ابلاغیه گنگ و نامفهوم است و موضوع تازه‌ای نیست. در واقع ناهماهنگی بدنه وزارت صنعت مانع اصلی ترخیص این خودروهاست زیرا این وزارتخانه باید تنها ثبت سفارش این خودروها را تیک زده و برای گمرک ارسال کند اما سامانه این وزارتخانه با مشکل مواجه است و موجب شده 3هزار و 600خودرو کمتر از 2هزار سی‌سی با وجود مصوبه هیأت وزیران در گمرک بماند.

علت اجرایی نشدن مصوبه قبلی دولت چیست؟
در واقع مصوبه 27 بهمن سال گذشته دولت، مصوبه قبلی هیأت وزیران در 16دی‌ماه 97 را به‌مدت 3‌ماه تمدید کرد؛ اما حتی مصوبه قبلی نیز که کامل و جامع بود و تنها ناهماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت صمت مانند سازمان توسعه تجارت، اداره کل خودرویی و سازمان حمایت مانع اجرای این مصوبه شد امکان ویرایش ثبت سفارش‌های قبلی یا انجام ویرایش جدید وجود ندارد. در واقع این مصوبه برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک است. مثلا براساس مصوبه قبلی، کرمان‌خودرو هزار و یک دستگاه خودرو در گمرک دارد که کارهای ترخیص آن براساس مصوبه قبلی دولت انجام شده. این خودروها حتی گواهینامه گمرکی دریافت کردند اما به‌دلیل این تعلل‌ها، قادر به ترخیص آن از گمرک نشد. اداره کل خودرو تأکید می‌کند نامه اخیر وزارت صنعت برای ترخیص این خودروهاست؛ درحالی‌که سازمان توسعه تجارت که قبلا وعده انجام مراحل ترخیص این خودروها تا 30فروردین‌ ماه امسال را داده بود، بعد از عید با مراجعه وارد‌کنندگان کاری برای ترخیص این خودروها و اجرای مصوبه هیأت وزیران انجام نداد و در نهایت پیگیری وارد‌کنندگان از مشاور صنعت و خواست وزیر برای ترخیص این خودروها منشأ نامه‌نگاری اخیر برای ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک بوده است.

چه تعداد خودرو، مربوط به کدام وارد‌کنندگان در گمرک مانده است؟
در مجموع 14هزار خودرو وارداتی در گمرک دپو شده بود که از بهمن98 تا‌کنون 10هزار و 500خودرو ترخیص شده و 3هزارو 500خودرو هنوز در گمرک مانده که از این تعداد 800دستگاه خودرو مربوط به شرکت رامک خودرو، 200خودرو متعلق به برند بوگوارد، تعدادی محصولات رنو و بقیه متعلق به اشخاص غیر است. همچنین هرکدام از این خودروهای وارداتی با شکایت خریداران پرونده قضایی دارد؛ درحالی‌که حتی قبلا در پرونده‌ای که برای تخلفات سازمان توسعه تجارت تشکیل و بر مبنای آن برخی از این خودروها با دستور مقامات قضایی توقیف شده بود، اکنون با دستور رئیس قوه‌قضاییه از این خودروها رفع توقیف شده تا صاحبان آنها بتوانند خودروها را دریافت کرده و سپس به این تخلفات رسیدگی شود اما هنوز هم مسئولان وزارت صنعت ترخیص این خودروها را به تبرئه شدن وارد‌کنندگان مشروط می‌کنند، فرایندی که به‌نظر می‌رسد اجرای آن نیازمند 2تا 3سال زمان است.

تأثیر واردات این خودروها بر بازار وارداتی‌ها چگونه خواهد بود؟
ترخیص این خودروها تأثیری بر بازار ندارد زیرا این خودروها مالک داشته و مقرر نیست به بازار عرضه شود از سوی دیگر وارد‌کنندگان باید مابه‌التفاوت نرخ ارز 4هزار و 500تومانی تا 15هزار تومانی سامانه سنا، تعرفه 75درصدی، عوارض 20درصد و هزینه‌های اسقاط، بهداشت و آموزش و پرورش را با ضریب پایه ارزی را بپردازند. تا‌کنون هیأت وزیران 3مصوبه برای ترخیص این خودروها داشته که در هیچ‌کدام از آنها وزارت صنعت توفیق 95درصدی در انجام این کار نداشته اما وزیر صنعت اعلام می‌کند که وارد‌کنندگان نمی‌آیند خودروها را ببرند اما با وجود خواست وزیر صنعت، بدنه کارشناسی منفعل این وزارتخانه قصد انجام این کار را ندارد. این پرونده از 2سال و نیم پیش جاری است و تبدیل به معضلی شده که موجب دردسر واردکننده، مصرف‌کننده، خریداران و دولت شده و تا‌کنون نیز نتیجه‌ای نداشته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید